ارزشيابي و نمره گذاري املاي فارسي ششم دبستان
ارزشيابي مستمر (20 نمره): 20 نمره املاي تقريري تقسيم بردو + 10 نمره فعاليت هاي املايي فارسي نوشتاري
ارزشيابي پاياني (20 نمره): 20 نمره املاي تقريري تقسيم بردو + 10 نمره فعاليت هاي املايي فارسي نوشتاري
الف) بخش سئوال هاي املايي (10 نمره )
مانند:
-يافتن غلط هاي موجود در متن و نوشتن شكل صحيح آن.
- جمله سازي (ساختن جمله ها با كلماتي كه بار املايي دارند.)
- ساختن واژه هاي معني دار از حروف به هم ريخته.
- انتخاب شكل صحيح املاي واژه با توجّه به معناي جمله.
- انتخاب شكل صحيح املاي واژه ها با توجّه به معناي كلمه.
- تكميل شكل ناقص واژه هايي كه بار املاييدارند
- طرح سئوال با توجّه به روابط واژگاني(مترادف، هم آوا، هم خانواده، متضاد و ...)
ب) متن املاي تقريري 10 نمره
نكات و پيشنهادات:
- متن املا از آسان به مشكل طرح گردد
- متن املا از 3 تا 5 بند و بين 9 تا 12 سطر باشد .
- تعدادلغت هاي مهم ودشوار10 لغت باشد.
-املا به صورت تلفيقي(ساختن متن جديد)نباشدبلكه ازمتن كتاب استفاده شود.
- متن املاي تقريري درپايان يك بارديگر از ابتداتا انتها خوانده شود.
- ازمتن هايي كه عبارت هاي بلندوخسته كننده دارند استفاده نشود.
- در حد امكان انسجام بند ها حفظ شود.
- بهتر است اول املاي تقرير گفته شود سپس ورقه ي املاي كتبي داده شود
- براي گفتن املاي متن از قسمت هاي ستايش ، نيايش ،بخوان و حفظ كن ، حكايت و بخوان و بينديش كه در پايان فصل هاي كتاب قرار دارد استفاده نخواهد شد
-توجّه داشته باشيد تشديد در شيوه نامه ي جديد املايي، جايگاه و ارزش املايي ندارد.